Sök:

Sökresultat:

467 Uppsatser om Människans fem sinnen - Sida 1 av 32

Stadsplanering med fokus pa? ma?nniskan : En studie med fyra utga?ngspunkter i att tolka och fa?nga upp ma?nniskans fo?rva?ntningar

Jag har valt att studera fyra olika samtida sa?tt att fa?nga upp ma?nskliga fo?rva?ntningar i staden. Jag studerar varje angrepps- sa?tt genom att utfo?ra litteraturstudier, studera ett exempel och intervjua en person. Syftet a?r att fo?ra en diskussion.

Stadsplanering med fokus pa? ma?nniskan - En studie med fyra utga?ngspunkter i att tolka och fa?nga upp ma?nniskans fo?rva?ntningar

Jag har valt att studera fyra olika samtida sa?tt att fa?nga upp ma?nskliga fo?rva?ntningar i staden. Jag studerar varje angrepps- sa?tt genom att utfo?ra litteraturstudier, studera ett exempel och intervjua en person. Syftet a?r att fo?ra en diskussion. De fyra angreppssa?tten a?r inte en definition av ?Stadsplanering med fokus pa? ma?nniskan? utan fyra nedslag i en diskussion kring hur man kan fo?regripa ma?nskliga fo?rva?ntningar inom a?mnet fysisk planering.

Stimuli riktat mot kundernas sinnen - en fallstudie av ICA Maxi Kalmar

Problemformulering och frÄgestÀllning:Vad prÀglar marknadsföring riktad mot mÀnniskans fem sinnen inom livsmedelshandeln?Syfte:Analysera anvÀndandet av stimuli riktat mot mÀnniskans fem sinnen, lyfta fram styrkor och svagheter med sÄdan stimuli i ICA MaxiŽs livsmedelsbutik i Kalmar, samt undersöka möjlig utveckling av sinnesstimuli och dess anvÀndningsomrÄden inom livsmedelsbranschen.Metod:Genom kvalitativa intervjuer med anstÀllda pÄ Maxi i Kalmar besvara ovanstÄende frÄgestÀllning och syften. Intervjusvaren kommer Àven förankras i vÀl utvald, relevant litteratur för att ge ytterligare tyngd bakom intervjusvaren.Slutsats:Stimuli riktad mot mÀnniskans fem sinnen förekommer i ICA MaxiŽs servicelandskap, och Àven inom livsmedelsbranschen. Detta arbete Àr medvetet, och representanter ifrÄn Maxi sÀger sig Àven förstÄ kraften i sÄdana stimuli. Dock inkluderas inte samtliga sinnen, och förvÄnansvÀrt fÄ tillvÀgagÄngssÀtt för att tilltala kundernas sinnen finns idag..

Att arbeta med alla sinnen

Mitt övergripande syfte med denna examensuppsats Ă€r att ta reda pĂ„ hur elevers motivation och lust att lĂ€ra pĂ„verkas av att arbeta med alla deras sinnen dĂ„ jag genom media och egna erfarenheter uppfattar det som att elever har fĂ„tt mindre motivation, lusten att lĂ€ra har minskat i skolan. Jag vill Ă€ven undersöka nĂ„gra pedagogers tankar och erfarenheter av hur det fungerar i praktiken att medvetet arbeta med elevers alla sinnen samt vilka redskap som kan anvĂ€ndas för att nĂ„ olika sinnen. Via intervjuer, observation och genom litteratur har jag kommit fram till att önskan och intentioner om att arbeta med alla sinnen Ă€r stor. Jag har Ă€ven funnit en medvetenhet hos informanter och pedagoger om vĂ„ra sinnen. Även nĂ€r det gĂ€ller lust att lĂ€ra finns bĂ„de kunskap och goda intentioner.

Sinnenas Skola

I grundskolans vÀrld möts vi alla, sÄvÀl barn som vuxna. Den skall vara inkluderande och en plats dÀr alla vÄra sinnen stimuleras och stÀrks. En plats dÀr funktion, logik och trygghet möter kreativitet, gemenskap och möjligheter. En plats dÀr produkten Àr resultatet av vad elever och lÀrare faktiskt sjÀlva vill ha. Utmaningen var att genom arkitektur nÀrma sig denna vÀrld sÄ att alla sinnen fÄr utrymme att stimuleras och dÀrmed ges möjlighet att stÀrka varandra. Sinnenas Skola Àr dÀrför grundskolan för alla..

Hur kan man undervisa om energi i grundskolan fo?r att skapa demokratiska medborgare? : En studie av elevers uppfattningar av energi och energisystemet

Jag har gjort en kvalitativ underso?kning av elevers uppfattningar av energi, energisystemet och sinegen och ma?nniskans roll i detta system. Fokus har varit pa? karakta?ren av elevernas beskrivningar; vardagliga, samha?lleliga eller naturvetenskapliga, och om dessa har na?got samband med elevernas uppfattning av sin egen roll i samha?llets stra?van mot en ha?llbara utveckling. Underso?kningen bygger pa? en fenomenografisk analys av intervjuer genomfo?rda med sex elever i a?rskurs 9.

Matematik finns utomhus, den ska bara synliggöras : Ett utvecklingsarbete om hur lÀrare kan arbeta med matematik utomhus i förskolan.

MÄlet med detta utvecklingsarbete var att ta reda pÄ hur utomhuspedagogik kan synliggöra och aktivera flera sinnen och dÀrmed gynna barns lÀrande och utveckling i matematik. Detta inom omrÄdena god taluppfattning, god problemlösningsförmÄga samt kommunikativ förmÄga. Förskolans lÀroplan beskriver att förskollÀrare ska ansvara för att barnen stimuleras och utmanas i sin matematiska utveckling. Utvecklingsarbetet genomfördes  pÄ en förskola med fem barn i Äldrarna fyra respektive fem Är. Vi planerade, genomförde samt utvÀrderade fem olika aktiviteter kopplade till matematik och utomhuspedagogik.

Demonstrering av taktil presentation

Det finns mÄnga MÀnniska ? Maskin system dÀr utvecklare gör avkall pÄ en del funktionalitet för att inte riskera att systemets anvÀndare överbelamras med information. En anvÀndare kan till exempel fÄ sÄ mycket information presenterad via synsinnet att synsinnet inte hinner med, eller information som presenteras via flera sinnen och Àr motsÀgelsefull och dÀrför medför att hjÀrnan gör felaktiga tolkningar av systemets tillstÄnd. Sinnesöverbelastning och kognitiv överbelastning medför att anvÀndaren riskerar att inte lÀngre kunna utföra sina uppgifter tillrÀckligt snabbt, tillrÀkligt sÀkert eller överhuvudtaget.Taktil presentation Àr presentation som anvÀnder kÀnselsinnet. Genom att anvÀnda taktil presentation kan man avlasta övriga informationskanaler sÄsom synsinnet och hörselsinnet.

Icehotel : Resan du minns!

Syfte: Den hÀr studien undersöker hur företaget Icehotel arbetar med marknadsföring samt vad som lockar turisten att besöka denna turistattraktion. Vi har valt att studera och forska nÀrmare kring mÀnniskans fem sinnen, vilket bestÄr av syn, ljud, lukt, smak och kÀnsel.Metod: I denna studie arbetar vi med kvalitativa metoder. Vi har utfört en deltagande observation pÄ plats för att kunna fÄ en djupgÄende förstÄelse för hur de fem sinnena pÄverkas under vistelsen. En stor del av empirin bestÄr av information som vi har fÄtt genom email- och kvalitativa intervjuer. Det Àr sju informanter som har besvarat vÄra intervjufrÄgor.

Nostalgi och retro

Retro lockar och nostalgi skapas av existentiella och/eller estetiska skÀl med omfattande och varierande betydelser för olika aktörer. MÀnniskors minnen och sinnen kan knytas an till folkparken Tyrolens dansbana och musikverksamhet. Dansbanan och musiken fungerar som minnesbÀrare, de Àr exempel pÄ hur materiellt och immateriellt kulturarv samverkar och genererar upplevelser av nostalgi. Att samla och dokumentera kulturarv Àr avgörande för nostalgins och retrons betydelser för mÀnniskor, ett exempel Àr den mobila museivagnen "Tyrolen pÄ hjul". Samtida individuella och kollektiva berÀttelser om det nÀra förflutna liksom begreppen nostalgi och retro kan anvÀndas inom arkeologin för att förstÄ vad det innebÀr att vara mÀnniska..

Riv de fyra vÀggarna ? En intervjustudie kring utomhuspedagogikens möjligheter och hinder

Bakgrund: Vi har i vÄr bakgrund skrivit om utomhuspedagogiken och dess olika faktorer som bÄde kan vara hinner och möjligheter för utomhusvistelsen, utifrÄn olika sorters litteratur..Syfte: VÄrt syfte Àr att ta reda pÄ vad utomhuspedagogik innebÀr för vÄra utvalda pedagoger samt vilka möjligheter och hinder det finns med detta arbetssÀtt.Metod: Vi har valt att intervjua fem pedagoger som arbetar pÄen förskola dÀr utomhuspedagogik bedrivs.Resultat: VÄrt resultat föreslÄr att utomhusvistelsen trÀnar barns motoriska utveckling automatiskt. Utomhus ökar barnens koncentrationsförmÄga. Barnen fÄr möjlighet att uppleva med alla sinnen vilket frÀmjar deras inlÀrning..

Att beröra kunden genom dess sinnen inom B2B : En fallstudie om sinnesmarknadsföring inom företagsrelationer

Marknadsföringsprogrammet vid LinnĂ©universitetet, VĂ„rterminen 2012Uppsatsens titel: Att beröra kunden genom dess sinnen inom B2B - En fallstudie om sinnesmarknadsföring inom företagsrelationerÄmne: Företagsekonomi III, Kandidatuppsats 15 hpFörfattare: Sandra Kartberg, Emilia Klappe och Yeliz MorellHandledare: Susanne SandbergProblemformulering: Hur kan företag gĂ„ tillvĂ€ga för att beröra kunden genom dess sinnen inom B2B?Syfte: Syftet med denna uppsats Ă€r att skapa en förstĂ„else kring hur företag inom B2B anvĂ€nder sig utav sinnesmarknadsföring för att stimulera sina kundrelationer. Genom denna studie hoppas vi Ă€ven pĂ„ att fĂ„ en inblick i hur företag inom B2B arbetar för att stĂ€rka sina kundrelationer. SĂ„ledes önskar vi att kunna identifiera vilka sinnesstrategier som redan appliceras pĂ„ kunden i nulĂ€get, medvetet sĂ„vĂ€l som omedvetet.Metod: VĂ„r forskningsstrategi baseras pĂ„ en fallstudie gĂ€llande sinnesmarknadsföring inom företagsrelationer. Vi har tillĂ€mpat en kvalitativ metod i denna uppsats dĂ€r det empiriska materialet har samlats in genom kvalitativa intervjuer.

Utomhuspedagogik - en metod vid bokstavsinlÀrning

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilken pÄverkan utomhuspedagogik som arbetssÀtt kan ha för att befÀsta kunskap vid den tidiga bokstavsinlÀrningen för elever i de tidiga skolÄren. Detta i utifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar; 1. Hur kan elever ta till sig bokstavsinlÀrning med hjÀlp av utomhuspedagogik som stimulerar flera olika sinnen för inlÀrning i en autentisk miljö? 2. Hur kan elever med hjÀlp av en lÀrande dialog ta till sig bokstavsinlÀrning vid lektioner i elevernas utomhusmiljö? Detta gjordes genom att via en förintervju undersöka elevernas förkunskaper.

Utomhuspedagogik : ett arbetssÀtt dÀr man anvÀnder alla sinnen

I naturen fĂ„r barnen upplevelser som ingen bok kan ge. HĂ€r fĂ„r de upptĂ€cka, undersöka och anvĂ€nda alla sinnen. Naturen kan Ă€ven fĂ„ barnen nyfikna och vĂ€cka deras intresse. Detta tror jag liksom mĂ„nga av de författare jag lĂ€st böcker av, ger en djupare inlĂ€rning. Även lĂ€rare jag intervjuat ser detta som en anledning till varför man ska anvĂ€nda ett utomhuspedagogiskt arbetssĂ€tt.

Hur pÄverkas elevers texter av lÀromiljön i skolans tidigare Är?

Syftet med det sjÀlvstÀndiga arbetet Àr att bidra med nÄgra nya kunskaper kring hur lÀromiljöns utformning pÄverkar elevers texter. I föreliggande arbete vill vi pröva om och i sÄ fall hur lÀromiljöer pÄverkar elevtexter. Arbetet Àr framtaget i samband med ett intresse för lÀromiljöns utformning och pÄverkan. UtgÄngspunkten för arbetet Àr: Om och i sÄ fall hur en lÀromiljö med utgÄngspunkt i att lÀra genom samspel, kommunikation, sinnen och erfarenheter kan pÄverka elevers texter? I tidigare forskning framkommer det hur det sociala samspelet anvÀnds i undervisningen samt hur elevers individuella erfarenheter kan tas tillvara pÄ.

1 NĂ€sta sida ->